Historia Barda. Dzieje Barda od drugiej połowy XIX wieku
Budowa linii kolejowej z Wrocławia do Kłodzka była przełomowym wydarzeniem dla Barda. Przy budowie nowego mostu i wydrążaniu tunelu pracowało około 400 robotników, a większość z nich była narodowości włoskiej. Po obu stronach doliny Nysy drążono tunel o łącznej długości 270 metrów. Gdy robotnicy zakończyli pracę, aby to uczcić zorganizowano dziękczynne nabożeństwo.
Zobacz też: Historia Barda. Co działo się w miejscowości od X do XV wieku?
Pierwsza próba przejazdu pociągu miała miejsce 16 sierpnia 1874 roku. Stacja kolejowa mieściła się w miejscowości Przyłęk, natomiast ze względu na duży ruch i zainteresowanie turystów, w 1905 roku wybudowano także stację w Bardzie.
W 1889 roku powstała wielka fabryka celulozy oraz papiernia, która funkcjonuje do dziś. W 1905 roku ojcowie redemptoryści zaczęli stawiać w Bardzie kaplice różańcowe. Po zakończeniu I wojny światowej, po tym jak przejęli opiekę nad obiektem klasztornym, urządzili w nim pokoje gościnne dla turystów i pielgrzymów.
Podczas II wojny światowej miejscowość nie została tak bardzo zniszczona jak w innych częściach Polski. Jedynymi większymi zniszczeniami było wysadzenie przez nazistów mostów na Nysie oraz tunelu kolejowego. W 1969 roku Bardo odzyskało prawa miejskie, co spowodowało ożywienie gospodarki. Miejscowość do dziś jest popularnym w całej Polsce miejscem kultu maryjnego.
Zobacz też: Historia Barda. Co działo się w miejscowości do XVII wieku?